wat levert bloggen op

Voordat je aan de slag gaat met bloggen, ben je natuurlijk benieuwd: wat levert bloggen op? Waarom zou je er zoveel tijd in steken als je geen idee heb wat het je uiteindelijk op gaat leveren? Ik snap die vraag. Met meer dan tien jaar ervaring ga ik je daar in blogartikel eindelijk een antwoord op geven.

Uiteraard is bloggen geen absolute wetenschap. Bij bloggen kun je niet zeggen: als je dit doet, dan gebeurt er dat. Iedereen zal zo zijn eigen voordelen uit het bloggen halen. Maar natuurlijk kan ik je wel vertellen wat het ‘gemiddeld’ oplevert. En wat het mij oplevert.

Hoe vaak moet je bloggen?

Even een kleine disclaimer voordat we écht beginnen: Tenzij je knetter-viral gaat, heeft een enkele blog publiceren weinig zin. Natuurlijk zullen er mensen zijn die jouw blog lezen. Zeker als je het deelt op social media, maar de kracht van het bloggen zit hem juist in het consistent zijn. Op regelmatige basis waarde delen. In dit blogartikel schreef ik al hoe vaak je zou moeten bloggen.

Wat levert bloggen op?

Als je het goed aanpakt, dan kan bloggen je heel veel opleveren. Daarvoor moet je wel voldoen aan een aantal voorwaarden. Zorg er altijd voor dat je waarde deelt. Geef antwoord op een veel gestelde vraag en zorg ervoor dat de lezer geboeid is. Het moet leuk zijn om een blog te lezen! Anders blijft je lezer niet hangen. En het állerbelangrijkste: zorg dat je consistent bent. Dat je regelmatig, bijvoorbeeld een keer per week (en dan wel een vaste dag) een blog publiceert.

Als je je zo goed mogelijk aan bovenstaande voorwaarden houdt, dan kom je een heel eind met een succesvol blog. En kan het je het volgende opleveren:

Eigen platform

Met jouw blog heb je een eigen platform. Een eigen plaats op het internet waar jij je content kan delen. Want gebruik maken van sociale media is natuurlijk fantastisch, maar heb je wel eens nagedacht wat er gebeurt als zij ophouden te bestaan. Waar ben je dan? Heb je dan nog een bedrijf of stort alles in? Met een eigen blog kun je dat grotendeels ondervangen. Bloggen levert je een goede basis op waar je altijd op terug kunt vallen.

Online zichtbaarheid bij klant & in Google

Bloggen zorgt voor een grotere online zichtbaarheid. Door regelmatig artikelen te publiceren op jouw blog wordt je beter gezien door de doelgroep die je aanspreekt.
En ook Google gaat je zien. De zoekmachine ziet dat je regelmatig publiceert en houdt je in de gaten. Het algoritme ziet dat je waarde deelt in relevante artikelen en dat je actueel bent. Dat levert vaak positieve veranderingen op in de zoekresultaten. Het zou goed kunnen dat je op een hogere plaats in de zoekresultaten terecht komt. Dat wil je, toch?

Experstatus

Als je kwalitatieve blogs schrijft waarin je kenbaar maakt wat je weet en waarde durft te delen, dan zullen mensen dat zien. Ze zien dat jij de kennis hebt om hen te helpen. Ze krijgen vertrouwen in je. Je geloofwaardigheid groeit en je expertstatus stijgt. Als de lezer de volgende keer iemand nodig heeft die hem of haar kan helpen met dat onderwerp waar jij over schrijft, ben jij de eerste waaraan ze zullen denken.

Data

Met bloggen geef je niet alleen informatie. Je krijgt ook informatie. Je gaat het alleen niet terugzien aan de voorkant van de blog. Als jij nóg meer voordelen uit het bloggen wilt halen, is het waardevol eens een aantal uurtjes in de statistieken te duiken.
Nadat je een aantal blogs hebt gepubliceerd, kun je in de statistieken zien wat de klant graag leest. Welke blogs worden goed gelezen? Wat doet een bezoeker na het lezen van de blog? Zoekt ‘ie er meer op of verlaat diegene jouw website weer? Je leert de interesses van jouw lezer kennen. Altijd handig voor andere marketingmiddelen. En voor het schrijven van nieuwe content.

Omzet / Klanten

Door te bloggen en het verkrijgen van die expertstatus, geef je de lezer vertrouwen. Je laat ze zien wat jij weet en dat jij het antwoord op hun vragen hebt. Jij geeft ze het vertrouwen dat ze bij jou aan het goede adres zijn. Dat schreef ik al eerder, maar heb je al nagedacht wat dat oplevert?
Doordat een lezer zich vertrouwd voelt bij jouw kennis en kunde zullen ze eerder geneigd zijn om bij jou te kopen. En heb jij dus meer omzet. Win-win!

Hoe ik begon met bloggen

Meer dan tien jaar geleden begon ik met bloggen. Ik heb meerdere blogs versleten. Ik begon ooit een blog over muziek. Daarna schreef ik een aantal jaar over beauty (welk tienermeisje dat graag schreef deed dat niet?) en uiteindelijk ‘eindigde’ ik bij mijn blog over het leven in de Achterhoek. Die blog run ik inmiddels al meer dan zeven jaar en dat is echt mijn kindje.

Wat bloggen mij oplevert

Mijn blog over het leven in de Achterhoek heeft me al meerdere keren wat opgeleverd. Niet alleen indirect door het vergaren van informatie over mijn lezers. Maar ook directe sales. Zo leverde het me klanten op in mijn bijbehorende webshop. Maar leuker vind ik nog dat ik er als tekstschrijver klanten uit haalde én dat ik er de media mee bereikte. Ik werd geïnterviewd door Regio8 (een lokale zender in de Achterhoek), door de Gelderlander. En door Omroep Gelderland.

1 januari 2021 kreeg ik een berichtje van een journaliste van Radio Gelderland. Ze had mijn blog: gelukkig nejjaor, he’j de toet’n al klaor gevonden (van 1 janauri 2015!!!). Ze wilde me even bellen. Of ik op de radio wilde vertellen over de Achterhoekse tradities en wat ik altijd doe op deze dag.
Natuurlijk, wil ik dat! Nog geen twee uur later stond de journaliste bij mij in de woonkamer en die avond was het gesprek te horen op Radio Gelderland.

Het leverde mij dus de expertstatus op over de tradities in de Achterhoek. Ondanks dat die blog al meer dan vijf jaar oud was.

Bloggen levert dus zeker wat op.
Misschien niet morgen direct iets op, maar misschien wel volgende maand of over vijf jaar. Dus waar wacht je nog op?

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Kan ik je helpen?