wat levert bloggen op

Een aantal jaren geleden (en nog steeds) werd er geroepen dat bloggen helemaal uit is. Dat het niet meer van deze tijd is en dat het niets toevoegt aan je bedrijf. Ik ben van mening dat dit niet helemaal waar is. In dit blog vertel ik jou waarom bloggen nog steeds een goed idee is.

Met een jarenlange blog-ervaring weet ik waar ik het over heb. Ik blog al járen, al bijna de helft van mijn leven. Ik begon ooit met een blog over muziek, toen volgde een beautyblog (ha, welk meisje uit de jaren ’90 met een liefde voor bloggen deed dat niet?) en nu al ruim 7 jaar blog ik over de Achterhoek. Ik houd van schrijven en mijn visie delen met anderen. Ik weet als geen ander wat bloggen voor jou kan doen. Hier een aantal redenen waarom bloggen nog steeds een goed idee is.

Experstatus

Een van de eerste dingen die me te binnen schiet als ik nadenk waarom je zou moeten beginnen of doorgaan met bloggen is omdat het je een expertstatus geeft. Door te schrijven over het onderwerp van jouw bedrijf, laat je aan de lezer weten dat je weet waar je over praat. Het laat zien dat je kennis hebt over jouw vakgebied. En laten we eerlijk zijn, dat geeft vertrouwen. Dat weet jij net zo goed als ik.

SEO

Niet alleen tegenover de klant bereik je die expertstatus. Ook Google gaat je waarderen. Tenminste, als je dan toch schrijft, zorg er dan ook voor dat je denkt aan de SEO. Als je dat goed doet, gaat Google je herkennen als expert en krijg je een hoger plaatsje in de zoekresultaten. En is dat niet wat we allemaal wel willen? Jij wilt ook goed zichtbaar zijn, toch?

Daarnaast heeft regelmatig bloggen nog een voordeel. Het zorgt ervoor dat jouw website regelmatig geüpdatet wordt. Google vindt dat interessant. Je valt dus eerder op.

Maar al die anderen dan? Ja, ik snap dat je dat denkt. Het staat iedereen natuurlijk vrij om te bloggen, maar als je het goed doet, is er zeker geen man overboord.
Denk je dat je veel concurrentie hebt? Als je de goede niche zoekt, valt dat reuze mee. Er is altijd iets dat jou uniek maakt, toch? Waarom komen klanten bij jou? Vast niet omdat jij hetzelfde doet als de buurman. Elk bedrijf is uniek en heeft dus ook unieke kenmerken. Gebruik die dan ook in jouw blogs.

Terugkerende bezoekers

Door regelmatig te bloggen krijg je bezoekers naar jouw website. Heb je alleen bedrijfsinformatie op jouw website staan, dan zal het je tegenvallen hoeveel terugkerende bezoekers je hebt. Het is dan een hele kunst om bezoekers aan te trekken en ze klant te maken. Heb je een blog wordt dat écht gemakkelijker. Schrijf je regelmatig een nieuwe? Dan hebben bezoekers een reden om terug te komen. En hoe vaker iemand iets ziet, hoe dichter ze bij een koop-moment komen.

Persoonlijkheid

Doordat je (hopelijk) niet al te zakelijk schrijft, schemert jouw persoonlijkheid door de tekst. Daarmee laat je dus (misschien zelfs onbewust) aan je klant weten wie jij bent en waar je voor staat. De klant krijgt een vertrouwd gevoel en is daardoor eerder geneigd bij je terug te komen. Mensen kopen nou eenmaal van mensen, niet van bedrijfsgebouwen.

Tips om zelf te bloggen

  • Ga niet zomaar bloggen. Denk na over de zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden en wat wil jouw ideale klant lezen? En heb je al eens zoekwoordonderzoek gedaan? Is niet zo moeilijk, maar levert je wel veel informatie op.
  • Schrijf niet te zakelijk, maak het luchtig
  • Het hoeft niet kort. Vaak hoor je; op internet lezen mensen geen lange lappen tekst. En ergens is dat ook zo, maar… denk niet dat een blog maar 300 woorden mag hebben (Heb je tot hier gelezen, dan heb je al meer dan 640 woorden gelezen). Vertel zoveel als er te vertellen is. Geef de mensen wat ze willen. Ga juist de diepte in. Oppervlakkige stukjes schrijf je maar op Facebook.

Nu heb je het antwoord op waarom bloggen nog steeds een goed idee is. Samenvattend: met een blog kun je dus echt het verschil maken. Je geeft jouw bedrijf een stem. Je laat zien wat je weet, wat je kunt en waar je goed in bent.

Ga je starten met bloggen? Mocht je hulp nodig hebben, ik help je graag op weg.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Kan ik je helpen?