kristeltebokkel

Nu jij je aan het verdiepen bent in contentmarketing heb je al veel positieve verhalen gehoord over bloggen. Maar hoe werkt dat dan? Ik kan me heel goed voorstellen dat je je afvraagt: hoe vaak moet ik bloggen? Terechte vraag! Met meer dan 10 jaar ervaring in bloggen weet ik intussen wel dat er geen eenduidig antwoord is op deze vraag.

Shit! Geen antwoord op je vraag. Maar voordat je afhaakt, lees even verder. Hoe vaak je een blog zou moeten publiceren hangt namelijk van verschillende factoren af. Laten we op onderzoek uitgaan. Na het lezen van dit blog heb jij een beter beeld van hoe vaak je zou moeten bloggen.

Uit onderzoek blijkt dat:

Er zijn veel onderzoeken gedaan naar hoe vaak je zou moeten bloggen. Heel veel. Mijn eigen afstudeerscriptie bestond voor een deel zelfs uit deze vraag. Iets recenter onderzoek van Hubspot zegt het volgende:

hoe vaak moet ik bloggen
Hoe vaak er geblogd moet worden volgens Hubspot

Simpel gezegd, hoe meer je blogt, hoe meer het oplevert. Maar jij ziet, net als ik, dat de ideale hoeveelheid blogs per doel verschilt. Ga je voor meer bezoekers op jouw website dan moet je volgens Hubspot vaker aan de bak dan wanneer je gaat bloggen voor meer naamsbekendheid.
Maar ik ben het er niet mee eens, dat meer altijd beter is.

Kwaliteit vs. Kwantiteit

Hubspot kan dit bovenstaande wel zeggen, maar ik wil je een ding meegeven. Denk goed na over waar jouw prioriteiten liggen. Meer is niet altijd beter.

Want ook bij bloggen geldt. Kwaliteit is altijd beter dan kwantiteit. Je kunt beter één keer per maand een fantastische, kwalitatieve blog publiceren die perfect aansluit bij wat jouw lezer graag te weten komt, dan er met veel moeite elke dag of week een blog uitpersen, die eigenlijk net niet lekker leest.

Als jij iets leest wat tegenvalt, dan kom je niet gauw meer terug, toch? Je haakt af omdat je de schrijfstijl niet prettig vindt of omdat je geen antwoord kreeg op jouw vraag. Onbewust sla je dat ongenoegen op. De volgende keer als je tussen de zoekresultaten op Google kijkt, sla je die over. Kies dus altijd voor kwaliteit! Het geeft jouw lezer vertrouwen in jouw kennis en kunde. Het laat zien dat jij weet waarover je schrijft. Dat is wat je wilt, toch?

Consistentie

Wat ik wel heel belangrijk vind, is de consistentie die je biedt. Ook al blog jij maar eens per maand, als jouw blog altijd op de eerste dag van de maand online komt, dan weet een lezer dat na verloop van tijd. Je bouwt aan een verwachtingspatroon. Je komt in hun routine. ‘Goh, zou [insert jouw naam] al weer geblogd hebben? Even kijken!’

Organisch bezoek op jouw website

Wat bloggen daarnaast voor je doet is organische bezoekers naar je website sturen. Dit kan echter alleen als je wat aandacht spendeert aan SEO, Search Engine Optimization. Organische bezoekers zijn kortgezegd de bezoekers waar je niet voor betaald hebt. Zij hebben jou gevonden tussen de zoekresultaten in een zoekmachine.
Als je, nu je toch schrijft, ook wat aandacht spendeert aan zoekwoorden en hoe je deze het best kunt verwerken in een blog, dan zorgt dat voor veel bezoekers. Zeker op de lange termijn.

Tip! Check zo nu en dan je oude blogartikelen. Zijn ze nog actueel? Niets zo vervelend als iets vinden via Google, maar dat het verouderder data blijkt te zijn.

Dus, hoeveel tijd heb je?

Bij het bepalen van het aantal blogs dat je publiceert, moet je eigenlijk eerst nagaan hoeveel tijd je hebt en hoeveel je daarvan wilt en kunt spenderen aan bloggen.
Maak voordat je gaat schrijven een planning. Zorg ervoor dat jij tijd vrijmaakt om te gaan bloggen. Begin liever met eens per maand en schroef dat later op naar elke week als blijkt dat je wel genoeg tijd hebt. Maar laat de verwachtingen die je creëert niet ten onder gaan aan te weinig tijd. Dat zou ik echt zonde vinden!

Waarom ga jij bloggen?

Heb je besloten te gaan bloggen? Zoals je al las kost bloggen wat tijd. Ook ik spendeer een aantal uur aan het schrijven van zo’n blog als deze. Op dit punt ben ik al ruim anderhalf uur bezig. Met research, schrijven en straks moet ik hem nog checken. Geen probleem want dit is wat ik het liefste doe, maar geldt dat voor jou ook?

Mocht je wel willen gaan bloggen, maar krijg je het Spaans benauwd als je denkt aan alle tijd die erin gaat zitten? Denk dan eens aan mijn blogabonnement. Met dat abonnement help ik jou met het consitent publiceren van blogs. Zodat jij daar geen omkijken meer naar hebt, maar wel de voordelen (daarover in een andere blog meer!) ervaart.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Kan ik je helpen?