Ik hoor je al denken. ‘Wat is dit nou weer een voor-de-hand-liggende blog?’. Toch lijkt het me geen overbodige luxe deze te schrijven. Ik zie dit nog zó vaak verkeerd gaan. Er zijn naar mijn idee nog veel te veel websites die de goede informatie nog niet op de juiste plaats plaatsen. En dat is hartstikke zonde! Jij wilt je klant bereiken, toch? Heb je dan wel eens goed nagedacht wat hij of zij zou willen lezen op jouw website?

Om een klant goed te kunnen helpen is het belangrijk dat jij de goede informatie op een logische plek op jouw website hebt staan. Want hoe kan iemand contact met je opnemen als je jouw gegevens verstopt op de site?

Ik snap dat je denkt dat dit enorm voor-de-hand-liggend is, maar de juiste informatie op de juiste plaats op jouw website, maakt of breekt jouw website. Informatie op de verkeerde plaats zorgt ervoor dat bezoekers niet converteren. Het zorgt ervoor dat zij niet kunnen vinden wat gezocht wordt. En als dat zo is verlaten ze de website, op zoek naar de concurrent. Je wilt dus dat dit goed gaat. Toch maar even wat aandacht aan schenken dus!
Het klinkt echt allemaal heel logisch, hè? Het is alleen niet altijd even makkelijk. Ga vooral niet in het wilde weg beginnen met teksten schrijven of een indeling maken. Neem eerst even de tijd om goed na te denken. Wat wil jij de klant vertellen, maar veel belangrijker is nog; wat wil de klant lezen? En waar zou hij of zij die informatie zoeken? Waar kan zet je de informatie neer?

Ik geef je 4 tips zodat jij goed nadenkt over de indeling van jouw website.

Wie is jouw ideale klant?

Als jij niet weet wie jij graag wilt bedienen, dan is het lastig om de website op een goede manier in te vullen. Een jonger persoon vind zijn weg in het online spinnenweb sneller en gemakkelijker dan iemand van 50 jaar of ouder (sorry mam!). Denk hieraan wanneer je de website laat maken of vullen.

Kijk zelf eens rond, doe onderzoek!

Hoe doen anderen dit? Hoe heeft jouw concurrentie de website ingedeeld? En werkt dit handig? Kun je vinden wat je zoekt? Ga het niet kopiëren, maar laat het op je inwerken. Het geeft je een goed beeld van wat handig is en hoe jij het zelf zou kunnen doen.

Vraag anderen wat ze verwachten van jouw website

Vraag mensen die binnen de doelgroep vallen wat ze verwachten op jouw website. Laat ook vrienden/bekenden/klanten/de doelgroep een rondje maken door jouw website. Laat ze op zoek gaan naar informatie en kijk mee waar ze dat zoeken. Maar heel belangrijk! Geef ze geen aanwijzingen!! Laat ze het zelf doen. Zoeken ze het ergens anders dan waar jij verwachtte? Pas dat dan aan. Als zij het niet vinden, vinden anderen het ook niet.

Ben niet te creatief

Creativiteit is goed, leuk zelfs! Maar ben niet té creatief. Hele fancy benamingen voor iets dat met een simpel woord beter beschreven is, werken niet zo goed. Klinkt echt wel interessant en het laat jouw creativiteit zien, maar wees je bewust dat een bezoeker van jouw website lui is. Hij of zij verwacht in het menu een kopje ‘contact’ te lezen wanneer hij op zoek is naar jouw telefoonnummer. Hij of zij gaat denkt niet aan het kopje ‘een digitaal kopje koffie’.

Met deze tips heb je al een prachtige basis. Heb je meer hulp nodig? Dan mag je me altijd een berichtje sturen. Dan kijk ik met je mee!

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Kan ik je helpen?